פתח כרטיס שחקן !
עדכונים לאורך השנה ובחופשים
טורנירים, מחנות אימון, קייטנות!
דוא"ל
אני מסכים תנאי השימוש
שלח
יצירת קשר
רשמו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם
שם
דוא"ל
טלפון
הודעה
שלח

תזונה לספורטאים

מאת: רקפת אריאלי                                         



מדוע חשוב לספורטאי להקפיד על תזונה נבונה?


תזונת הספורט היא זו, אשר מתוך הבנת הצרכים הגופניים של הספורטאי, מאפשרת התאמת צרכי האנרגיה לתמיכה בפעילות הגופנית, אספקת רכיבי המזון הדרושים לביצוע המאמץ הגופני ולהתאוששות ממנו,  עוזרת בשמירת משקל גוף והרכב גוף תקין.
‹ תורמת לשיפור בביצועים ובהישגים הספורטיביים, ותורמת למניעת פציעות ומחלות.

 

האם חסר תזונתי פוגע ביכולת הביצוע?


חסרים תזונתיים פוגעים ביכולת הביצוע – הן ברמה הפיזיולוגית, יכולים לגרום לעייפות, ולחולשה  והן ברמה המנטלית, הבאה לידי ביטוי בחוסר ריכוז, פגיעה ביכולת הלמידה, ביכולת התגובה, בזיכרון, בעירנות ועוד.

 

כיצד ניתן לאתר חסר תזונתי?


איתור חסר תזונתי נעשה משילוב של 3 מרכיבים:
1. בדיקות דם
2. ניתוח הרגלי האכילה של הספורטאי
3. תסמינים מהם סובל הספורטאי – עייפות, חולשה, כווצי שרירים וכו'.
ניתוח שלושת המרכיבים הללו יאפשר בחינה מדויקת של החסרים התזונתיים ויאפשר המלצה על תזונה מתאימה ובמידת הצורך על תוסף זה או אחר.

 

האם ספורטאי חייב לקחת תוספי מזון?


לא, עמדתם של ארגוני ספורט ותזונה עולמיים רבים, כולל הועד האולימפי הבינלאומי, היא כי תזונה נבונה ומאוזנת יכולה לספק את כל צרכיו של הספורטאי – באימונים ובתחרויות.
רק במידה ואותר חסר תזונתי ואין אפשרות להשלימו בתזונה מומלץ לצרוך תוסף מזון.

 

מהם הקווים המנחים למניעת חסרים תזונתיים?

*הקפדה על אכילה מגוונת ומאוזנת – אכילת 5-6 ארוחות ביום – 3 ארוחות גדולות ( בוקר , צהריים וערב) + 2-3 ארוחות ביניים.

*הקפדה על צריכת פחמימות בכל ארוחה.(דגנים, לחם, פסטה, אורז וכו') 

*הקפדה על צריכת ירקות ופירות – לפחות 5 ביום.

*הקפדה על צריכת מוצרי חלב דלי שומן – לפחות 3 ביום.

*הקפדה על צריכת מוצרי בשר דלי שומן –  לפחות 1 ביום.
 
*הקפדה על שתייה מרובה של מים.
 
*הגבלת צריכת  החטיפים, הממתקים, השתייה המתוקה והמזון המהיר.